Veelgestelde vragen

Home / Veelgestelde vragen

VEELGESTELDE VRAGEN

WELKE BANDEN MERKEN KAN ASIA'S BANDENSERVICE IN IEDER GEVAL LEVEREN?

De volgende banden merken kunnen wij in ieder geval leveren (in willekeurige volgorde), voor speciale wensen kunt u contact met ons opnemen.

  • Bridgestone
  • Continental
  • Dunlop
  • Falken
  • Firestone
  • GoodYear
  • Hankook
  • Michelin
  • Pirelli
  • Toyo
  • Uniroyal
  • Vredestein
  • Firenza
WAT IS DE WETTELIJKE MINIMALE PROFIELDIEPTE VAN EEN BAND?

De wettelijke minimum profieldiepte van een band is 1,6 mm. De ANWB adviseert echter een minimum profieldiepte van 2 mm aan te houden. Nieuwe banden hebben een profiel van circa 8 mm. Let op: Alleen de banden van de auto staan in contact met de weg. Goede banden zijn dus van levensbelang. Iedere afgesleten millimeter profieldiepte verlengt de remweg. Zo betekent het verschil tussen 7 mm of 1 mm profieldiepte op een nat wegdek en bij een snelheid van 100 naar 60 km per uur een 75% langere remweg.

WAT BETEKENT DE INFORMATIE OP DE ZIJKANT VAN DE BAND?

Banden worden in verschillende maten verkocht. De maten zijn afhankelijk van uw auto. U kunt de maat van de band aan de zijkant aflezen, bijvoorbeeld: 175/70 R13 tubeless 82T.

175 – dit getal staat voor de breedte van de band, gemeten in millimeters van zij tot zij in opgepompte toestand.

70 – dit getal geeft de hoogte/breedte-verhouding weer. In dit geval bedraagt de hoogte 70 procent van de breedte.

R – deze letter is de afkorting voor Radiaal, wat staat voor de constructie van de band (de richting waarin de draden van de koordlagen lopen). Op bijna alle banden vindt men deze R tegenwoordig terug.

13 – dit getal geeft de velgdiameter in inches weer.

Tubeless – een term die weergeeft dat er geen binnenband is.

82 – dit getal staat voor het draagvermogen van de band. Uit de door de bandenfabrikant gehanteerde belastingtabel kan men lezen dat 82 staat voor een belasting van 475 kg.

T – deze letter staat voor de snelheid waarop men met deze banden kan rijden. T staat voor snelheden tot 190 km/u. Andere mogelijkheden zijn: P (tot 150 km/u), Q (tot 160 km/u), R (tot 170 km/u), S (tot 180 km/u), T (tot 190 km/u), U (tot 200 km/u), H (tot 210 km/u), V (tot 240 km/u) en Z (sneller dan 240 km/u).

SPECIALE PROFIELOPBOUW WINTERBANDEN

Naast een speciale rubbersamenstelling hebben winterbanden een speciaal profiel. Dit profiel is gemaakt voor een snelle afvoer van sneeuw, water en vuil. Terwijl de lamellen voor extra grip zorgen door zich als het ware vast te bijten in de sneeuw. De cijfers en letters op de zijkant van de band geven informatie over de autobanden zelf. Bijvoorbeeld 195/65 R15 91 T
195 staat voor breedte in mm
65 staat voor verhouding van hoogte naar breedte in procenten.
R staat voor code bandopbouw, R = radiaal
15 staat voor velg in inches doorsnee
91 staat voor draagvermogen van de autobanden
T staat voor snelheidsaanduiding

ZIJN WINTERBANDEN VERPLICHT?

Niet in Nederland. In Duitsland en de Alpenlanden wordt u geacht om uw auto aan te passen aan de (winterse) omstandigheden. Dus als er sneeuw of ijs ligt, dient u met winterbanden te rijden. Minstens zo belangrijk zijn de gevolgen voor uw aansprakelijkheid bij een ongeval. Er is een winterbandenplicht bij winterse omstandigheden. Wanneer u zich hier niet aan houdt, riskeert u een boete. Wanneer u rijdt dient u zich te houden aan de toegestane, maximale snelheid van de winterbanden, die staat aangegeven op de band door middel van een snelheidscodering. Deze snelheid kan lager zijn dan de topsnelheid van uw auto.

ZIJN SNEEUWKETTINGEN NODIG MET WINTERBANDEN?

Winterbanden maken sneeuwkettingen niet overbodig. Dus gaat u op wintersport? Neem dan beslist sneeuwkettingen mee. In veel wintersportlanden is dit zelfs verplicht. Een groot voordeel van winterbanden is dat het omleggen van sneeuwkettingen minder snel nodig is. Houd er rekening mee dat niet voor elke band-/wielcombinatie sneeuwkettingen mogelijk zijn. Zie voor meer informatie het instructieboekje van uw auto.

WAAROM IS HET BELANGRIJK OM TE WISSELEN?

Slijtage aan banden kan gevaarlijke situaties opleveren op de weg. Tijdens onverwachte en lastige momenten, zoals noodstops of scherpe bochten, bieden ongelijkmatig versleten banden minder grip. Vooral op natte ondergronden is het oppassen geblazen. De achterkant van uw auto zal dan sneller wegglijden van de voorkant. Door minder versleten banden op de achteras te monteren, heeft u een betere wegligging.

IS ELKE LEKKE BAND TE REPAREREN?

Nee. Om vast te stellen of uw band nog kan worden gerepareerd, inspecteren wij de binnenkant van de band uitvoerig. Heeft u te lang doorgereden met een lekke band , dan moet hij worden vervangen. Te lang doorrijden is meestal te zien aan verkleuringen of afwijkingen aan de binnenkant van de band.

HOE LANG KAN IK DOORRIJDEN MET EEN LEKKE BAND?

Wij adviseren u met klem direct te stoppen. Dit doet u natuurlijk voor uw eigen veiligheid, maar ook omdat doorrijden zorgt voor structurele schade aan uw band, velg en wiel.

HOE WEET IK OF MIJN BANDEN OP SPANNING ZIJN?

Als er echt iets mis is, dan merkt u dit vaak vanzelf. Het weggedrag van uw auto is anders en uw auto gaat zwaarder sturen. Maar meestal merkt u niet of nauwelijks dat uw banden niet de juiste spanning hebben. Daarom moet u regelmatig de spanning (laten) controleren.

WAT IS DE JUISTE SPANNING VAN MIJN BANDEN?

In het instructieboekje van uw auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje. Controleer alleen koude banden, dan krijgt u de juiste spanning. Een band is nog koud als u er niet meer dan 3 kilometer mee heeft gereden. Vergeet ook uw reserveband niet. Deze krijgt de hoogste adviesspanning. Bij een lekke band kan de reserveband op de juiste spanning meteen z'n werk doen.

KAN IK OOK BANDEN CONTROLEREN ALS IK NET HEB GEREDEN?

Ja. Als u niet meer dan 3 kilometer heeft gereden, dan zijn de banden nog koud. Heeft u verder dan 3 kilometer gereden, dan moet u de waarde verlagen met 0,3 bar om tot de juiste bandenspanning te komen. De bandenspanning stijgt namelijk als banden warmer worden. Controleer zo snel mogelijk de banden opnieuw als ze koud zijn. Dat is nadat u minstens 10 minuten heeft gewacht tot de banden zijn afgekoeld.

WAT ZIJN DE GEVOLGEN VAN EEN TE LAGE BANDENSPANNING?

Afgezien van de veiligheid, zijn dit de consequenties voor uw brandstofverbruik en de levensduur van uw band.
• Een bandenspanning die 0,2 bar te laag is, geeft 1% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 10%.
• Een bandenspanning die 0,4 bar te laag is, geeft 2% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 25%.
• Een bandenspanning die 0,6 bar te laag is, geeft 4% meer brandstofverbruik en verkort de levensduur met 45%.

HOE VAAK MOET IK MIJN BANDENSPANNING (LATEN) CONTROLEREN?

Wij adviseren u de bandenspanning elke maand te controleren. Hierdoor houdt u de banden op spanning, rijdt u veilig en comfortabel en bespaart u al snel één tot twee volle tanks per jaar. Dat betekent een besparing van zo’n € 100,- per jaar.

KAN IK OOK KIEZEN VOOR EEN CONSTANTE BANDENSPANNING?

Ja. U kunt uw banden door onze experts laten vullen met stikstofbandenvulling. Dit wordt ook wel Power Air genoemd. Deze vulling zorgt voor een constante bandenspanning en daarmee voor meer veiligheid.